Slaapproblemen

Wat als je niet goed kunt slapen?
Als het slaapritme verstoort raakt maak je kans op allerlei klachten. Een op de 8 mensen slaapt niet goed genoeg en de verwachting is dat dat zelfs over enige jaren een op de vier/vijf wordt. Men spreekt pas van een slaapstoornis of probleem als deze langer dan een maand aanhoudt en minimaal 3x per week plaatsvindt. Het is algemeen bekend, dat oudere mensen minder goed slapen. Het is een misvatting dat men minimaal 7-8 uur slaap nodig heeft. Dit is per persoon verschillend en het blijkt ook dat de tijd die men slaapt niet het belangrijkste is, maar dat het slaapritme van groter belang is. In de slaap kent men meerdere stadia of ook vaak slaapritme genoemd en wel:

Stadium een: de lichte slaap
Stadium twee: de diepe slaap
Stadium drie: de REM slaap (d.w.z. Rapid Eye Movement gekenmerkt door snelle oogbewegingen)
Stadium vier: de droom slaap

Dat alles vind plaats in een cyclus, de slaapcyclus, die ongeveer 1,5 uur duurt. Normaal gesproken heeft men 4 a 5 cycli in een nacht.

Welke slaapproblemen onderscheid men zoal?
a) niet goed kunnen inslapen
b) niet goed kunnen doorslapen.
c) onrustig slapen, angstdromen, slaapwandelen.
d) vroeg wakker worden en niet meer goed slaap kunnen vatten.
Als men lijdt aan slaapstoornissen dan is men vaak moe, het concentratievermogen vermindert, valt overdag sneller in slaap, is minder productief, wordt minder prettig in de omgang, krijgt vaker en meerdere klachten en wordt merkwaardiger wijze vaak ook dikker.

De meest bekende oorzaken zijn:
1) Slecht slaapritme doordat men niet op vaste tijden gaat slapen.
2) Stress; men is te druk of maakt zich zorgen.
3) Lichamelijke klachten; zoals restless-legs, pijnklachten o.a. in nek, rug en benen.
4) Te veel en te lang tv kijken en/of aan de computer werken.
5) Eet en drink gewoonten; zoals alcohol, koffie, te veel en te zwaar eten.

Er is een oud chinees gezegde:
Eet ‘s morgens als een koning
‘s middags als een rijke
‘s avonds als een arme

Veel mensen hebben echter helaas het omgekeerde als gewoonte genomen.

6) Inrichting slaapkamer; voor veel mensen is hun slaapkamer hun kantoor met tv, computer,
telefoon, elektrisch bed, stralingsproblemen en een onrustige aankleding.
7) Partner die onrustig slaapt, snurkt of erg hoorbaar ademt.
8) Soms is te dik zijn een probleem.
9) Geen dag- nacht ritme; bv ploegendienst, onregelmatige dienst etc.
10) Veel reizen over grotere afstanden de z.g. jet-leg
11) Men komt te weinig buiten en vormt daardoor te weinig melatonine

De gangbare medische behandeling is het toedienen van slaapmedicatie, het volgen van een slaapkuur en/of ontspanningstherapievormen. De successen zijn lang niet altijd geweldig en de slaapmiddelen werken al na kort gebruik (2 weken) minder en geven na langer gebruik grote kans op allerlei vervelende bijwerkingen.

Wij hebben veel succes doordat wij gebruik maken van op maat uitgewerkte protocollen. Verder maken we gebruik van een uitgebreide vragenlijst / anamneseformulier zodat we meer inzicht in de slaapstoornis krijgen en daardoor dan ook succesvol zijn in de begeleiding daarvan.

Wij brengen de slaapstoornissen in kaart door enige indelingen te maken zoals:
Ensomnia: te weinig slaap
Hypersomnia: te veel slaap
Parasomnia: vreemde bijverschijnselen zoals slaapwandelen, angstdromen electro-smog en      lichamelijke factoren zoals pijn, restless-leggs of ademhalingsproblemen.

Ook stellen we veel belang in de tijd waarin de slaapstoornis zich aandient en globaal delen we dat in blokken van 2 uur en wel:

23.00-01.00 uur
01.00-03.00 uur
03.00-05.00 uur
05.00-07.00 uur
07.00-09.00 uur

Door deze tijdsindeling kan er vanuit de kennis van de meridiaanleer een nauwkeuriger behandelplan worden opgesteld.

Intake en Anamnese formulier

.